Testing, 1-2-3

Nylig har jeg vært igjennom såkalte arbeidspsykologiske tester i forbindelse med en foreløpig uavsluttet rekrutteringsprossess. Testene tok for seg emner som logisk resonnering, numerisk forståelse og evne til å lese og forstå informasjon. Testene skulle gjennomføres hjemmefra og etter at de var gjennomført fikk man umiddelbart tilsendt en rapport på mail om hvordan du gjorde det, og hvordan dette ligger i forhold til snittet.

Jeg var i utgangspunktet litt skeptisk til dette. Det kryr av ulike personlighets- og evnetester, det kryr av ulike tolkninger av de ulike testene, og det kryr av firmaer som tar gode penger for å gjennomføre testene. BI-professor Øyvind Martinsen går her gjennom noen kriterier for gode tester.

Disse testene virket imdlertid gode. Nå er det jo vanskelig å si mye om en test uten at man vet hvordan de blir lest, tolket og brukt. Men de føltes rettferdige, og det å kunne få umiddelbar tilbakemelding er et pluss som etter min mening kommer jobbsøker til gode. Spesielt fordi man da vet hvordan man ligger an i prosessen, og man kan se hva man har iforhold til hva som organisasjonen du søker hos forventer.

Derfor venter jeg spent og krysser fingrene for at mine resultater var gode nok til at jeg får være med videre!



Leave a comment