Arbeidsoppgaver vs firma

( Hva er vel en karriereblogg uten et veivalg-bilde?)

Ettersom studieslutt nærmer seg med stormskritt er det også lett at tankene begynner å vandre vekk fra studiene og ca fem måneder frem i tid, til voksenlivet. Av den grunn blir det naturlig nok mye snakk om fremtiden; i lunsjpauser, på fester, i skolekoridorene, på bussen (ja du skjønner vel..). Sånn som jeg ser det så kan man i disse diskusjonene skille mellom to typer ønsker om fremtiden. De som ønsker spesifikke arbeidsoppgaver, og de som har ønsker for spesifikke firmaer.

Kommer man inn i de riktige firmaene som nyutdannet virker det som mye er gjort. F.eks vil man som finansstudent være ganske sikker på en lys fremtid hvis man får jobb i deliotte, mckinsey osv. Selvfølgelig kommer ikke disse jobbene av seg selv, og de som får de er nok dem som har en relativt lys fremtid foran seg uansett. De er rett og slett sykt dyktige. Når det kommer til kommunikasjonsbransjen virker det imidlertid litt mer vagt. Her virker det som de fleste, meg selv inkludert, heller har et ønske om noen spesifikke arbeidsoppgaver. Det kan være innen for sosiale medier, CSR, Internkommunikasjon/HR eller markedsføring. Spesielt førstnevnte er veldig i tiden (ok, tidenes underdrivelse). Hvor man gjør det virker litt underordnet, så lenge man får lov å gjøre det.

For arbeidsgiverne betyr dette at hvis man skal gjøre seg attraktiv så må man også nevne disse tingene i stillingsannonsene. Hvis man f.eks ser kjapt gjennom det som finnes av stillingsannonser på finn.no så er det få som ikke har sosiale medier nevnt i stillingsutlysningen. Selvsagt har dette også noe å gjøre med at det faktisk er behov for mennesker som kan dette i bransjen, men jeg gjetter på (uten å ha sett noen statistikker på det) at arbeidsgivere som nevner dette også vil få inn flere søknader..

Imidlertid har enkelte miljøer også begynt å brande seg selv som arbeidsgiver. Det prestisjefylte kommunikasjonsbyrået Geelmuyden Kiese (GK) kjørte i fjor høst i gang sin rekrutteringskampanje gjennom blant annet nettsiden gkfolk.no og en rekke bedriftspresentasjoner rundt omkring på landets høyskoler og universiteter. Tilogmed handelshøyskolen BI fikk besøk, på tross av at skolen tidligere har blitt kritisert av GK-sjef Hans Geelmuyden for manglende elitepreg.

At selv byråer som GK innser at det kan være vanskelig å være konkurranse-dyktig ved å utelukke en elevgruppe fra en av norges største høyskoler tyder på at det er stort behov for dyktige mennesker i kommunikasjonsbransjen, og at kampen er hardere enn noen gang. I tillegg er PR-bransjen den bransjen hvor behovet for nye arbeidstakere økte mest nest i 2010. En endring på 59 % vitner om gode tider.

For oss som nyutdannede betyr det at uansett om man ønsker å jobbe med f.eks sosiale medier eller om man ønsker å jobbe for et prestisjefullt selskap så stiller man bedre enn på lenge. For min del så svarer jeg som en viss kjent teddybjørn,


– Ja takk begge deler.



Leave a comment