De riktige svakhetene

Da var det straks april. Den fjerde måneden i året og høysesong for studenter som er i ferd med å avslutte sine studier og bevege seg ut i arbeidsmarkedet. For å komme seg ut i dette arbeidsmarkedet må man jo gjennom diverse hinder. Tidligere har jeg diskutert CV og søknad, denne gangen er det intervju-delen som jeg skal skal skrive litt om. Eller rettere sagt det klassiske spørsmålet “hva er dine styrker og svakheter?” (sies ofte med trykk på svakheter).

Forhåpentligvis er det ikke så mange rekrutterere som fortsatt benytter seg av dette spørsmålet. Først og fremst fordi det er kunstig og ofte kun vil generere kunstige svar. Etter min mening er det ytterst få kandidater som ville nevnt en svakhet de visste ville kunne kostet dem en potensiell jobb. Likevel kan man på internett finne det nok av gode råd på hva man skal svare.

Topp tre er de følgende svarene:

3. Jeg jobber for hardt og bruker for lite tid med familie

2. Jeg setter alltid karriere foran kjærlighetsliv

og sist men ikke minst

1. Jeg er kanskje for opptatt av at ting jeg leverer fra meg skal være perfekt, men jeg lover å jobbe med det, altså..

Jeg ville nok vært forsiktig med å bruke disse svarene, først og fremst fordi de er ganske klisjé og dermed har nok arbeidsgiver trolig  også hørt dem før. På en annen side ville jeg nok også vært forsiktig med å bruke spørsmålet hvis jeg var arbeidsgiver, hvert fall uten å tenke på hva man egentlig ønsker å oppnå med å stille det.

Formålet, tror jeg, er nok å få  den i intervjustolen til å reflektere rundt egen kompetanse og hva han eller hun kan ha å tilby til firmaet. Gjennom å kartlegge hvor utviklingspotensiale ligger kan også arbeidsgiver enklere gi den nyansatte arbeidsoppgaver og en utvikling som passer til den nyansattes bakgrunn. Hvis dette er målet burde man imidlertid vurdere å formulere spørsmålet annerledes. Et eksempel kan være “hva skulle du ønske at du kunne mer om?”, men til syvende og sist må spørsmålene tilpasses hver enkelt bedrift, og hver enkelt stilling.

Det viktige er nok å gi kandidaten en mulighet til å selge seg, la kandidaten få lov å vise hva hun eller han kan isteden for å jakte på hva han eller hun ikke kan. Dermed vil man nok også finne de riktige ansatte.



Leave a comment