Motivert og kapabel!

Det nye året er bare noen dager gammelt, men for meg er årets første jobbsøknad er allerede sendt avgårde. I den forbindelse tenkte jeg at jeg skulle gi noen tips på hvordan man skriver en god jobbsøknad.

Nå er nok dette noe det allerede kryr av på internett, jeg har sett nok av både CV- og søknadsoppsett. Gjerne med ferdige ord og vendinger, hvor det da omtrent bare er å putte inn sitt eget navn og sende av gårde.

Nettopp dette er vel også problemet med disse oppsettene. Jeg har snakket litt med forskjellige rekrutterere, og er det en ting alle er enige om så er det følgende: en standardisert søknad kan man lukte på mange kilometeres avstand. Og de er også de første som ryker rett i søplebøtta.

Hvorfor er det slik kan man så spørre seg? Jobbsøknader vil vel til en viss grad bli standardiserte uansett vil de ikke? Alle vil vel fremstå som best mulig, og dermed kanskje låne et par vendinger her og der? Vel, sånn som jeg ser det så handler jobbsøknaden til syvende og sist om å vise motivasjon. En motivert medarbeider er en god medarbeider. Dermed skal du klare å vise hvorfor nettopp du er motivert til å søke på stillingen, og hvorfor du er motivert til å gjøre en innsats for det aktuelle firmaet. Og ektefølt motivasjon kan ikke standardiseres.

Derfor vil jeg anbefale og finne balansen mellom formel og oppriktig i søknadsteksten. Skriv hva som gjør at du så gjerne vil ha akkurat denne jobben, og hva det er med firmaets verdier som gjør at du har giddet å bruke tid på å skrive en søknad.

En annen feil som mange gjør er at de kun repeterer CVen sin i søknadsteksten. Søknaden skal ikke kun være din CV med litt mer ord. Her skal du beskrive hvorfor det du tidligere har gjort er verdifullt for det aktuelle firmaet. Dermed gjelder det også å velge ut de relevante aktivitetene du har involvert deg i tidligere. Les gjerne gjennom stillingsutlysningen et par ganger og se hva som spørres etter. Tenk så gjennom dine tidligere meritter og se på hva som sammenfaller med dette. Tørr å være klar på at de tingene du da vil kunne bidra med.

Hvis du klarer å både vise motivasjon og at de tingene du tidligere har gjort er relevante for den aktuelle stillingen, er min erfaring at du ofte vil få et intervju.

For det er nettopp det de fleste arbeidsgivere ser etter; motiverte og kapable arbeidstakere.

BI Karriereservice gir her litt flere tips og råd om den perfekte søknaden.


One Comment on “Motivert og kapabel!”

  1. […] seg ut i dette arbeidsmarkedet må man jo gjennom diverse hinder. Tidligere har jeg diskutert CV og søknad, denne gangen er det intervju-delen som jeg skal skal skrive litt om. Eller rettere sagt det […]


Leave a comment