Vil kommunikasjonsbransjen ha nyutdannede?

På karrierestart.no, en av Norges største portaler for jobbannonser, er det per i dag 1203 ledige heltidsstillinger for nyutdannede, 17 av disse er innenfor kommunikasjonsbransjen. Alle 17, befinner seg i Sogn og Fjordane.

Misforstå meg rett, det er ingenting galt med Sogn og Fjordane (eller “fremtidsfylket” som det visst kalles nå) men med tanke på at den klart største andelen av kommunikasjonsavdelinger (både byrå og for bedrifter) holder til i Oslo, eller hvert fall på østlandet, så kan man jo som student stille seg spørsmålet om man i det hele tatt er ønsket.

Det er imidlertid også enkelt å se at denne utviklingen er naturlig, det ligger litt i bransjens natur at man som nyutdannet ikke stiller så sterkt. Man skal jo tross alt være rådgiver, og for å kunne gi råd ja.. så man man ha erfaring. Det har jeg ingen problemer med å forstå. Men likevel undrer jeg meg over stillingsannonser som krever “to til tre års kommunikasjons- eller journalisterfaring”.

Det å si at to til tre års journalisterfaring er å foretrekke fremfor en nyutdannet spesialist innen kommunikasjon er ikke bare å fremstille faget som kun et jag om mediedekning, det er også med på undergrave behovet for en kommunikasjonsutdanning i Norge. Det er sikkert også noe av forklaringen på at det ikke finnes en næringslivsrettet mastergrad innenfor kommunikasjon. Det trengs rett og slett ikke.

For ordens skyld så skal jeg også påpeke at jeg er klar over at mange stillinger ikke lyses ut på karrierestart eller finn, mange lyses vel ikke ut i det hele tatt. Men for meg ser det ut som et fenomen, et fenomen som trolig er ganske unikt for Kommunikasjonsbransjen. Jeg kan ikke se for meg at bedrifter som trenger regnskapsførere ansetter markedsførere med et par års erfaring fremfor toppstudenter spesialisert innen regnskap.

Jeg forstår også at dette kan virke som et bittert innlegg, men det er på ingen måte tanken bak det. Det er mer en bekymring for det som virker som en mangel på reel talentsatsing innenfor en bransje som burde etterstrebe en profesjonstilnærming. Kommunikasjon, slik jeg ser det, er et håndtverk, et håndtverk som burde være tuftet på fag så vel som erfaring. Hvert fall på fag fremfor kunnskap om når ulike redaksjoner har deadlines, og nettverk innenfor de riktige mediehusene. Selvsagt er det også mange tidligere journalister som gjør en meget godt kommunikasjonshåndtverk i dag, og jeg sier på ingen måte at mange av disse ikke er egnet.

Det jeg etterlyser er en bevisst talentsatsing fra de største bransje-aktørene. Dette vil ikke bare gagne de nyutdannede, men også bransjen. Ettersom behovet for PR-tjenester ser ut til å vokse, vil også behovet for profesjonelle PR-medarbeidere øke. Et program som tar inn nyutdannede og satser på disse vil trolig også klare å beholde menneskene de ansetter, se på f.eks Schibsted eller DnB-nor hvor store andeler av Traineene blir i bedriften i mange år etter endt trainee-periode. En lavere turnover vil kanskje føre til at kampanje og e24 vil ha litt mindre å skrive om, men utover dette tror jeg det også vil gagne bransjen.

Bransjen trenger folk med erfaring, men disse folkene må få erfaringen sin fra ett eller annet sted.

Ta utfordringen!



Leave a comment