Din web 2.0 personlighet

Det å være arbeidsgiver i web 2.0-æraen må være en rimelig takknemlig oppgave, hvert fall hvis man sammenligner med hvordan det var. Gjennom de flerfoldige kanaler som man velger å uttrykke seg i kan en potensiell arbeidsgiver enkelt danne seg et bilde av en potensiell arbeidstaker. Enkelt, greit og kostnadsfritt.

For de som vil på arbeidsmarkedet betyr dette at man må være forsiktig, hvis man er så tøff at man velger å bruke sitt ekte navn i de sosiale mediene betyr dette også at det du skriver, sier og deler kan få betydning for en fremtidig jobb. Som sikkert mange husker kan det i enkelte tilfeller bli det at man liker feil tv-programmer som kan koste deg en jobb. Personlig synes jeg dette er litt skremmende, jeg tror nok ikke det finnes ting om meg på nettet som er av en slik karrakter som kan koste meg en potensiell jobb, på en annen side så vet man jo ikke.

Twitter synes jeg er et område hvor dette med er spesielt vanskelig. Det kryr av potensielle arbeidsgivere på twitter, og etter hvert som man bygger seg opp en følger-base så ønsker man jo at disse skal oppfatte deg på en god måte. Ikke nødvendigvis fordi disse skal tilby meg en jobb, men mer fordi kommunikasjonsbransjen i Norge er såpass liten og nettverkene er såpass sterke. Som ny på twitter kjente jeg meg godt igjen i Øystein Bonviks kommentar fra oktober hvor han skriver litt om hvordan det kan være vanskelig å vite hvordan man skal by på seg selv “på den riktige måten”.

Etter hvert har jeg funnet ut at man, klisjéaktig nok, bare må være seg selv. Blant mange av de jeg følger savner jeg litt “det hele menneske”, eller et personlig aspekt ved twittringen. Og i tråd med Ghandi’s sitat “vær den forandringen du vil se i andre” så prøver jeg å vise litt hvem jeg er også, fremfor kun alt jeg kan og hvor kul jeg er.

Så kan man jo si at man får dette på facebook og at twitter nettopp skal være et mer profesjonelt fora. Til syvende og sist må man vel bare velge selv hvem man vil være i de sosiale mediene, og håpe at de man ønsker å arbeide for vil like denne personen. Det er er hvert fall min taktikk. 



Leave a comment